|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Äldreomsorgens mångfald, avancerad kurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutade kurs ska den studerande kunna: - redogöra för äldreomsorgens innehåll och förändrade inriktning under senare årtionden - redogöra för äldreomsorgens organisering samt personalens professionalisering med betoning på möten mellan äldreomsorgens olika personalkategorier och den äldre människan. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Äldreomsorgens utveckling och värdegrund. -Ideologier och politiska strömningar som styr äldreomsorgen -Äldreomsorgens vardag och organisering – institutioner och aktörer -Frivilligt arbete i relation till det formella omsorgssystemet -Äldreomsorgens organisation studeras ur såväl ett makro- som ett mikroperspektiv Kommunikation och professionalisering. -Kompetens och professionalitet i yrkesroller utifrån ledarskaps- och handläggningsperspektiv -Kommunikation i mötet mellan den professionella yrkesutövaren och den äldre människan -Mångkulturella aspekter inom äldreomsorgen, etnicitet samt frågor om mångfald bland äldreomsorgens personal och i den äldre människans vardagsliv - aktuella teoribildningar organisationsteori, ledarskapsteori, professionsteori, kommunikationsteori, samt socialgerontologisk teori |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör grunden i studentcentrerat lärande. Centralt är att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar. Undervisningsspråk: Svenska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker vid kursens slut via ett verksamhetsförlagt fördjupningsarbete. Uppgiften ska ge studenterna möjlighet att föra samman teoretisk kunskap med praktiskt social omsorgsarbete eller ledning av det samma. Student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har rätt att genomgå examinationen vid ytterligare fyra tillfällen. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs social omsorgsexamen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|