|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utställningen – teori, praktik och gestaltning, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - uppvisa kompetens inom kultur och mediegestaltning med särskilt avseende på utställningsmediets premisser och kontext - tillämpa och utveckla it-baserad produktionsteknik inom såväl linjära som icke-linjära gestaltningsformer med avseende på utställningsproduktion - utnyttja de nya möjligheter till exempelvis tvärmediala produktioner som digitaliseringen av produktionstekniken och sammansmältningen mellan medier och IT har öppnat - demonstrera fördjupade färdigheter gällande konceptutveckling och presentation av en utvecklad utställningsproduktion - utnyttja teoretiskt och empiriskt stoff från vetenskapens kunskapsbibliotek samt vetenskapliga undersökningsmetoder - arbeta självständigt i projektform, utveckla kunnande, kreativitet och problemlösningsförmåga - redogöra för central problematik gällande utställningsverksamhet i förhållande till uppdragsgivare och målgrupper - redogöra för och kritiskt analysera utställningspraktikens kulturpolitiska och samhälleliga uppdrag - redogöra för en utställningsproduktions olika aspekter och faser samt syntetisera hur kunskapsproduktion, rumslig gestaltning och medieformer är delar i en producentkompetens, -redogöra för och kritiskt reflektera över och värdera utställningsproducentens yrkesroll och förhållningssätt i relation till andra yrkeskategorier och samhällelig kontext - uppvisa kunskaps- och gestaltningsteoretiska insikter samt fördjupad förmåga till idéutveckling och produktion inom digitala audio-/film-/rumsliga medier. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen kopplar samman praktik, gestaltning och forskning. De fyra delkurserna fokuserar på hur utställningar kan formulera och vidareutveckla teman. Koncept och idéutveckling är centralt. Utifrån olika nivåer och perspektiv granskas förutsättningar och villkor för arbetet att skapa, utveckla och genomföra en utställningsproduktion. En viktig del av kursen är att granska och analysera de olika påverkansmekanismer som formar arbetsprocessen och slutresultatet i produktionen av en utställning. Kursen är förankrad i kompetenser hos utställningsproducenter, konstnärer, akademiska forskare och lärare. Den drivs i nära samarbete med museer och andra utställningsproducerande institutioner i framför allt Norrköping. Kursen innehåller övningar i tvärmedial gestaltning – rum, video, audio och digitala medier. Kursens fyra delkurser knyter alla samman frågor om hur utställningsproducenter och andra utställningsmakare formulerar och vidareutvecklar teman, idéer och koncept, den tekniska, rumsliga, mediala och organisatoriska realiseringen av dessa samt utställningsmediets samhälleliga och historiska kontexter och villkor. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Undervisningen sker främst i form av seminarier, föreläsningar, workshops, och laborationer. Utöver detta förväntas den studerande utöva självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen sker genom - ett genomfört självständigt medialt projektarbete som presenteras i muntlig form med stöd av digitala medier samt en skriftlig presentation och reflektion där processen och resultatet analyseras utifrån de verktyg som kursen introducerat. Projektet ventileras vid ett oppositionsseminarium - kunskapsöversikter, rapporter och andra skriftliga inlämningsuppgifter; - aktivt deltagande i diskussioner vid seminarier samt i produktionsmoment och tillämpningsövningar. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
60 hp godkända inom humanistiska, samhällsvetenskapliga, konstnärliga eller it-/medietekniskt orienterade ämnen eller motsvarande, alternativt 12 månaders dokumenterad yrkeslivserfarenhet motsvarande minst halvtid inom kultur/information/medier/konst/konsthantverk, samt godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ansökan om kursbevis görs på följande hemsida: http://www.student.liu.se/examen/kursbevis?l=sv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|