|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ljudkultur - Ljudlandskap och skapande av ljud, grundnivå, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - redogöra för utvecklingen på ljudområdet, inom skilda fält som musik, film, radio, ljudkonst, soundscapes. - redogöra för de historiska sambanden, estetiskt och teknologiskt, mellan olika ljudkulturer och den praxis som råder inom skilda ljudområden. - formulera och arbeta inom ett projekt, i relation till olika utövare inom ljudområdet som tonsättare, filmare, arkitekter, radioproducenter, utställningsproducenter, ljudtekniker. - behärska grunderna för att arbeta med ljudproduktion - inspelning och redigering. - redogöra för ljud som tecken, gestaltning och kulturellt fenomen i växelverkan med olika uttrycksformer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar den växande betydelsen av ljud i dagens kultur och det offentliga ljudlandskapet. Kursen tar upp olika ljudområden som ljudkonst, elektro-akustisk musik,akustisk design, urban noise och soundscape. Ljud som tecken och kommunikation, ljud i olika medier såsom radio, film, utställning, mm. Kursen är laborativt upplagd och betonar växelspelet mellan å ena sidan produktions- och gestaltningsarbete inom ljud som tekniskt underbyggd process, och å andra sidan vetenskapliga - historiska och teoretiska - perspektiv på ljud som kultur. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsformerna är varierande och studentaktiva. Föreläsningar och seminarier om olika ljudkulturer varvas med lyssningsövningar, analys av ljud och ljuddramaturgi. Dessutom bedrivs under hela kursens gång undervisning i det praktiska handhavandet av ljud. Detta sker i ljudlaborationer och workshops gällande inspelning, redigering, publicering på Internet, mm. Studerande ges uppgiften att i mindre grupp formulera och genomföra ett produktionsinriktat projektarbete inom något ljudområde. Här kan finnas möjlighet till att göra externt förankrade projekt i regionen. Projektet genomförs med fortlöpande handledning och redovisas i form av muntlig presentation, skriftlig analys samt genom presentation av ljudande produktionsmaterial. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker genom redovisning och presentation av produktionsinriktat projektarbete. Detta sker skriftligt och muntligt samt genom presentation av ljudande produktionsmaterial. Examinationen omfattar produktionsprocessen såväl som den färdiga produktionen i projektarbetet. Examinationen sker även genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och övningar. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|