| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tvärmedial gestaltning och samtidskonst, fortsättningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - demonstrera förmåga att formge, och delta i tvärmedialt projekt, - utveckla mediala metoder och gestaltningsformer i samarbete med andra producenter/konstnärer, - arbeta i relation till kultur- och medieinstitution/avnämare, - visa förståelse för samtidskonstens nya mediala och kommunikativa uttrycksformer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen är laborativ och betonar växelspelet mellan konstnärligt underbyggt gestaltningsarbete och produktionen av publika projekt på offentlig kultur-, medie- och/eller konstarena. Särskild vikt läggs vid att arbeta inom ett projekt som involverar flera medier och där IT- och hypermedia utvecklas innehållsligt och dramaturgiskt i relation till andra mediers arbetssätt. Det tvärmediala arbetssättet involverar analyser av enskilda medieformats särdrag samt den utveckling som kan skönjas i och med att moderna medier bryter upp traditionella gränser. Projektet avser att vara förankrat inom, eller i relation till en kultur- och medieinstitution, t ex ett museum eller ett reellt konstprojekt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras inom ett projektarbete. Studentens arbete inom projektblocket bedrivs i projektgrupper. Arbetssättet betonar god samarbetsförmåga i olika konstellationer, och gruppindelningen fastställs av kursledningen i dialog med de studerande. Studenternas arbete stöds genom olika former av lärarledd verksamhet: framför allt handledning men också, gruppdiskussioner och workshops. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examinationen omfattar den färdiga produktionen tillsammans med deltagande i seminarier samt redogörelse för och försvar av projektarbetets olika moment. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Antingen minst 30 hp (20 p) i ett ämne i något av områdena kultur/samhälle/medier/medieteknik/IT eller minst ett års dokumenterad yrkesverksamhet inom kultur/information/medier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||