|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektarbete, 60hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - skapa förutsättningar för att initiera och föreslå konstnärligt gestaltnings- och/eller forskningsarbete, - värdera aspekter av detta arbete såsom val av innehållsligt perspektiv och förankring, val av medium, gestaltningsform och teknik samt analys av genomförbarhet, planering och ekonomi, - genomföra ett kvalificerat konstnärligt och/eller vetenskapligt undersöknings- och gestaltningsprojekt, - relatera, förankra och publicera mastersprojektet till/i den vetenskapliga, mediala och konstnärliga omvärlden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är laborativ och betonar, inom ramen för ett projektarbete, växelspelet och tvärbelysningen mellan å ena sidan gestaltning inom kommunikativa och interaktiva medier som en tekniskt underbyggd, skapande och konstnärlig process och å andra sidan kulturella och konstnärliga metoder, publiceringsformer, arenor och institutioner. Kursen betonar också arbete med konstnärliga uttrycksformer, genrer och tekniker samt på arbete med konstnärlig gestaltning, tekniskt utvecklingsarbete, produktion/förmedling eller analys och kritik. Fokus ligger på produktionen av ett mastersarbete som innefattar konstnärligt forsknings och utvecklingsarbete och/eller vetenskapligt forsknings och uppsatsarbete. Utifrån utbildningens verksamhet och kontakter ges speciellt möjlighet till arbete med interaktiva och kommunikativa medier och tekniker, dvs. IT-baserade auditiva, visuella och rumsliga medier samt arbete med visualiseringsteknik och gestaltning i virtuella datorstyrda och datorgenererade miljöer. Kursen innefattar följande moment: Projektarbete, steg 1 (5 hp) Den studerande ska här utveckla praktiska och gestaltningsteoretiska perspektiv på projekthantering, innehåll och perspektivval, teknikval och teknikutveckling, samt gestaltningsmässigt och vetenskapligt researcharbete. Projektarbete, steg 2 (5 hp) Den studerande ska här formulera ett väl utarbetat och förankrat förslag till mastersprojekt där de sökandes kompetens för att genomföra projektet ska motiveras. Projektarbete, steg 3 (15 hp) Med utgångspunkt i projektsansökningen och i samarbete med handledaren utskiljer den studerande här en rad bärande delar av projektet och kontrollerar att de fungerar. Projektarbete, steg 4 (20 hp) Denna etapp innefattar att projektarbetet genomförs i enlighet med projektansökan samt utifrån individuell bedömning från handledare och examinator. Projektarbete, steg 5 (15 hp) Denna etapp innefattar först att det färdiga projektarbetet presenteras och slutexamineras. Därefter presenterar studenten en framtidsstrategi där studenten både praktiskt och analytiskt knyter sitt projekt och sina lärdomar till den vetenskapliga/konstnärliga omvärlden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där konstnärligt forsknings och utvecklingsarbete, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Undervisningen sker främst i form av handledning men stöds också genom seminarier (gestaltningsseminarier, tematiska seminarier och/eller metodseminarier), föreläsningar, workshops, och laborationer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen omfattar olika delar av projektarbetet relaterade till dettas arbetsprocess; offentliggörande av dessa samt presentation av digital eller fysisk gestaltning/publicering; deltagande i seminarier och workshops; samt försvar av det egna arbetet respektive opposition på annans arbete vid särskilda oppositionsseminarier. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examen på grundnivå som omfattar lägst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|