|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Medie- och kommunikationsvetenskap 3, fördjupningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - förklara och diskutera massmediernas, journalistikens och kommunikationens funktioner och roller i det samtida samhället, - redogöra för aktuella teorier och aktuell forskning inom fältet massmedier, - redogöra för vetenskapsteorins grunder och kunna redogöra för och jämföra de vanligaste vetenskapliga metoderna, - utföra ett eget forskningsprojekt där teori och metod integreras och relateras till aktuell forskning, - jämföra och diskutera skillnader mellan olika vetenskapliga metoder och teorier, - muntligt och skriftligt argumentera för och försvara en begränsad egen forskningsuppgift, - granska, diskutera och värdera egna och andras vetenskapliga texter, - uppvisa ett fördjupat kritiskt förhållningssätt till det medievetenskapliga kunskapsområdet, - visa medvetenhet om hur egna värderingar och ställningstaganden påverkar bedömningar av massmediala frågeställningar, - under handledning bearbeta och problematisera egna och andras förhållningssätt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen består av tre delkurser: Fördjupade perspektiv på mediesamhället, 7,5 hp Delkursen ger en överblick av och fördjupning i centrala teorier och aktuell forskning inom medie- och kommunikationsvetenskap. Stor möjlighet till individuella val finns. Metodkurs, 7,5 hp I delkursen behandlas medie- och kommunikationsvetenskapens grundläggande kvalitativa metoder, såsom (medie)etnografi/deltagande observation, intervju, fokusgrupper/receptionsanalys samt olika typer av text- och innehållsanalyser. Delkursen inkluderar inslag av vetenskapsteori och metodologi, men lägger tonvikten vid metodernas tillämpning på empiriskt material. Uppsats, 15 hp Momentet omfattar en väl avgränsad forskningsuppgift. I uppsatsarbetet integreras på ett självständigt sätt de teoretiska kunskaperna med metodkunskaper med hjälp av en handledare. Arbetena presenteras, diskuteras och försvaras vid seminarier på sedvanligt sätt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Studenterna förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika seminarieuppgifter. Som en del av uppsatsarbetet ingår handledningstillfällen med lärare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga arbeten. Uppsatsen examineras vid traditionella uppsatsseminarier. Deltagandet vid seminarier är obligatoriskt. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgångna kurser i Medie- och kommunikationsvetenskap 40 p (60 hp) varav minst 35 p (52,5 hp) godkända (motsvarande). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||