|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Det professionella samtalet, i vård, omsorg och socialt arbete, grundkurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter slutförd kurs ska den studerande: - förstå och kunna beskriva det professionella samtalet utifrån en forskningsmässig och teoretisk ram om samtal mellan en professionell och en patient/klient samt samtalande mellan professionella, - förstå och kunna beskriva villkoren för mötet med patienter/klienter och motsvarande, - muntligt och skriftlig kunna resonera om professionella samtal utifrån aspekter som exempelvis identitet, makt, inflytande och berättelser, - förstå och kunna redogöra för samtal mellan professionella som kunskapsgenererande och socialiserande verksamheter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen introducerar teorier om det professionella samtalets sociala och kulturella förutsättningar och inramning utifrån samtalens samhälleliga roll, uppbyggnad och kännetecken. Med utgångspunkt i aktuell empirisk forskning diskuteras det professionella samtalets förutsättningar, genomförande och möjligheter. Aspekter som identitet, makt, inflytande och berättelser lyfts upp såsom särskilt betydelsefulla. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen består av föreläsningar och seminarier. Studenterna förbereder sig individuellt inför föreläsningar genom inläsning av litteratur samt individuellt och i grupp inför seminarier genom litteraturstudier, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika seminarieuppgifter. Undervisningsspråk: Svenska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier samt genom skriftliga och muntliga uppgifter. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||