|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Biologisk psykologi och neuropsykologi, fortsättningskurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - muntligt och skriftligt redogöra för, analysera och kritiskt reflektera kring centrala begrepp, teorier, modeller, metoder och forskningsresultat inom biologisk psykologi och neuropsykologi - tillämpa centrala teorier, modeller, metoder och forskningsresultat inom området biologisk psykologi och neuropsykologi i förståelsen av vardagliga fenomen - redogöra för, analysera och kritiskt reflektera kring hur faktorer såsom social kontext, ålder, genus, etnicitet, funktionsnedsättning, socio-ekonomiska förhållanden, kultur och historisk tid har betydelse för biologisk psykologi och neuropsykologi - identifiera, formulera och lösa problem inom biologisk psykologi och neuropsykologi - förmedla kunskap om biologisk psykologi och neuropsykologi till olika målgrupper - identifiera informationsbehov och använda relevanta sökverktyg samt kritiskt granska sökresultat rörande biologisk psykologi och neuropsykologi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehållet belyser följande områden: - hjärnans anatomi och funktion, nervsystemets plasticitet, utveckling och livstidsförändringar - nervsystemets struktur, celler och funktion - evolutionspsykologi, genetik och epigenetik - signalöverföring, transmittorsubstanser och neuropeptider - biologiska mekanismer bakom kognition, emotion och motivation - medvetande, sömn och uppmärksamhet - kostens betydelse för hjärnans utveckling och funktion - hjärnans samverkan med immunförsvaret - hjärnavbildningsmetoder och bearbetning av hjärnavbildningsdata - fysiologiska metoder för att studera och belysa psykologiska fenomen - neuropsykologiska fenomen, kliniska tillstånd och neurofarmakologi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av laborationer, gruppövningar, seminarier och föreläsningar. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen består av skriftlig individuell examination, inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i laborationer och seminarier. Detaljerad information om examination och undervisning återges i kursens studiehandledning. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Psykologi, grundkurs med minst 21 hp godkända (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|