|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Psykologi 1, grundkurs (halvfart), 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter slutförd kurs ska den studerande - kunna visa förståelse för psykologin som vetenskapligt ämne och hur psykologin kan tillämpas i olika sammanhang - på en grundläggande nivå muntligt och skriftligt kunna redogöra för och kritiskt reflektera kring centrala begrepp, teorier, modeller och forskningsresultat inom psykologin - kunna ge exempel på centrala psykologiska fenomen och kunna förklara dessa utifrån relevanta teorier - på en grundläggande nivå kunna tillämpa psykologiska teorier på specifika problem - muntligt och skriftligt på en grundläggande nivå kunna resonera kring en fråga ur olika teorietiska perspektiv och jämföra dessa - på en grundläggande nivå kunna identifiera informationsbehov, hitta, välja och använda relevanta sökverktyg samt kritiskt granska sökresultat rörande psykologi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar psykologin som ett enhetligt ämne med en spännvidd från neuropsykologi till socialpsykologi. Kursen består av fyra delkurser: Psykologins grunder, 6 hp (Fundamentals of Psychology) I delkursen behandlas psykologiämnets historia, vetenskapsteori och dess biologiska och humanistiska bas. Vidare ges en grundläggande orientering i psykologins forskningsmetodik. Kognitiv psykologi och utvecklingspsykologi, 9 hp (Cognitive and Developmental Psychology) I delkursen behandlas kognitiva förmågor såsom medvetande, uppmärksamhet, inlärning, minne, språk och tänkande, samt kognitiv, social och emotionell utveckling. Personlighetspsykologi och klinisk psykologi, 7,5 hp (Personality and Clinical Psychology) Delkursen behandlar personlighet, individuella skillnader, psykisk störning/sjukdom och psykologisk/psykoterapeutisk behandling. Hälsopsykologi och socialpsykologi, 7,5 hp (Health Psychology and Social Psychology) Delkursen behandlar centrala och klassiska hälso- och socialpsykologiska fenomen hos individer och grupper. Exempel på sådana psykologiska fenomen är coping, stress, lydnad och konformitet. Under kursen kommer sådana begrepp att tillämpas på olika individuella och grupprelaterade mänskliga problem och kritiskt granskas utifrån ett kulturpsykologiskt synsätt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens arbetsformer utgårs av föreläsningar, seminarier, laborationer/experiment och övnings-/inlämningsuppgifter. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tentamen, obligatoriska undervisningstillfällen och obligatoriska övnings-/inlämningsuppgifter. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|