|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gruppsykologi, fortsättningskurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att de studerande ska förvärva kunskaper i hur grupper som ej har regelbunden fysisk kontakt, virtuella grupper och nätverk etableras, utveck¬las och avvecklas. I kursen behandlas centrala metoder, resultat och teorier inom grupp- och socialpsykologi bl.a. med avseende på interaktion i grupper, problemlösning, normer, roller, konflikter och ledarskap. Fokus för denna kurs är att undersöka hur detta sker i virtuella grupper och nätverk. Efter godkänd kurs skall den studerande: - kritiskt kunna förhålla sig till olika perspektiv och sätt att förstå virtuella grup¬pers etablering och utveckling - kunna redogöra för centrala skillnader och likheter mellan virtuella och "fy¬siska" grupper och vad dessa har för inverkan på grupperna och dess medlemmar - kunna använda gruppsykologiska begrepp för att förstå dynamik i virtuella grupper - kritiskt kunna granska texter författade inom ramen för kursen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gruppetablering – I detta avsnitt skall studenten inhämta kunskap om hur man kan se på och förstå uppkomst och etablering av virtuella grupper, samt att sätta detta i relation till hur motsvarande processer kan se ut i ”fysiska” grupper. Utveckling och grupprocesser – I detta avsnitt skall studenten inhämta kunskap om vilken betydelse gruppers struktur och process har för gruppens och gruppmedlemmarnas beteende liksom för deras tankar och värderingar. Konflikter, avveckling och ombildning – I detta avsnitt skall studenten inhämta kunskap om hur konflikter kan uppkomma och utvecklas inom och mellan virtuella grupper, samt hur förändring, avveckling och ombildning kan påverka dynamiken inom virtuella grupper. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ges inom ramen för nätuniversitetet under en lärandeplattform. Detta innebär att kursen ges på distans och förutsätter aktivt deltagande i diskussioner på nätet. Till vissa avsnitt ges föreläsningar i form av förinspelade filmer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras dels genom inlämnande av skriftliga individuella bidrag; dels genom att varje deltagare ger återkoppling på andra deltagares arbeten. Utöver detta krävs dessutom aktivt deltagande i vissa obligatoriska moment (på Internet) som meddelas vid kursstart. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, minst 30 hp i psykologi, pedagogik eller motsvarande beteendevetenskaplig kompetens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|