|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samtalsmetodik med klienter, avancerad nivå, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - visa förtrogenhet med specifik problematik och teknik i en icke-psykoterapeutisk samtalskontext med klienter som söker råd, stöd, krishantering eller vägledning, - redogöra för skillnaden mellan olika konfliktsituationer, inre och yttre faktorer som påverkar relation med klient, problem och svårigheter under samtalssituation, samt demonstrera hur man ska hantera ramen och resurserna. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grundläggande utbildning i samtalsmetodik ges med i huvudsak relationell psykodynamisk inriktning men tyngdpunkten ligger på ett generiskt (skolövergripande)perspektiv, grundat på modern psykoterapiforskning, där behandlingsrelationen sätts i fokus. Flera samtalsformat presenteras. Kursen belyser också området ur ett genusperspektiv. Den ger vidare en orientering om etiska och vetenskapsteoretiska frågeställningar samt anknyter till det aktuella forskningsläget inompsykoterapiforskning. Delkurs 1:Teori om samtalsmetodik, relation, arbetsallians, 7,5 hp Den studerande ska utveckla kunskap om: - individens psykologiska utveckling i ett livsperspektiv med tonvikt på barn och ungdom i en familjekontext, - medvetna och omedvetna processer, - vuxenlivets utvecklingsfaser, - psykisk hälsa och ohälsa kan hänföras till individens utveckling, - hur psykiska problems uppkomst kan vara relaterat till kön och genus, - hur stress, trauman, konflikter och särskilda livsbetingelser kan bidra till utvecklandet av kriser och psykisk ohälsa, - grundläggande och generella aspekter på samtalsmetodik, - grundläggande psykoterapeutiskt förhållningssätt och om samspelet i samtalssprocessen. Lära sig betydelsen av att etablera och vidmakthålla en relation, - etiska frågor rörande samtalssinsatser samt kunna regler och lagstiftning avseende,journalföring och sekretess. Delkurs 2: Samtalsmetoder, 7,5 hp Den studerande ska utveckla kunskap om: - grundläggande aspekter på samtals metodik, - betydelsen av olika perspektiv på medveten och omedveten nivå, - betydelsen av kontrakt,ramar och samtalssbetingelser för samtalssresultatet, - olika behandlingsteorier samt central metodik i densamma, - generella diagnostiska principer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utbildningen bedrivs som en distansutbildning med undervisning i form av föreläsningar, seminarier, arbetar i grupper, basgrupper, literaturstudier och sträcker sig över två terminer. Utbildningen är delvis nätbaserad. Utbildningsformerna är baserade på PBL (problembaserat lärande). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker genom skriftliga och/eller muntliga prov samt tillämpningsuppgifter. För godkänt på kursen krävs ett aktivt deltagande i basgruppsarbetet och minst 80% aktiv närvaro vid undervisningstillfällena. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examen på högskolenivå om lägst 180 hp inkl. C-uppsats (fördjupningsnivå) samt pågående yrkesverksamhet med arbetsuppgifter som innehåll stödsamtal, rådgivning, vägledning, krishantering eller bearbetning av konfliktsituationer med klienter (icke psykoterapi). Dessa skall tydligt styrkas med intyg från arbetsgivare/uppdragsgivare. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå, vilket innebär Svenska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsv, samt Engelska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2/Engelska A, TOEFL (pappersbaserat, minst 500p/datorbaserat, minst 173p/internetbaserat, minst 61p), IELTS (totalt 5.0 och inget delmoment under 4.5) eller motsv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|