|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisation och förändringsarbete: Arbetslivets pedagogik II (nätkurs), 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - redogöra för och förklara grundläggande teoretiska begrepp och synsätt inom organisationsteorin, - beskriva och analysera ett arbete/en organisation utifrån olika organisationsteoretiska perspektiv, - redogöra för och förklara grundläggande teoretiska begrepp och synsätt som rör förändringsarbeten i arbetslivet, - beskriva och analysera olika strategier och metoder för förändringsarbeten i organisationer, - beskriva och analysera organisationer och förändringsarbeten i arbetslivet, exempelvis utifrån etnicitets- och genusperspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisationsteori, 7,5 hp I delkursen behandlas olika organisationsteoretiska perspektiv, som utgör en grund för förståelse för hur organisationers struktur och verksamhet formas, upprätthålls och förändras. Vidare behandlas olika former för organisering av arbete. Även metoder för kvalitetsutveckling behandlas, särskilt i relation till nya former av arbetsorganisationer. Förändringsarbete, 7,5 hp I delkursen presenteras grundläggande teoretiska begrepp och synsätt som rör förändringsarbeten i arbetslivet. Vidare behandlas olika strategier och metoder för förändringsarbete. Särskilt uppmärksammas organisationsutveckling samt frågor om hur komplexa organisationer kan anpassas till snabbt förändrade villkor i omvärlden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är en distanskurs via Internet. Alla kontakter med kursdeltagare sinsemellan och mellan kursdeltagare och lärare sker via ett nätbaserat kursadministrativt program, och därigenom kan olika frågor diskuteras med andra kursdeltagare och med lärare. Ett särskilt diskussionsforum med för kursen relevanta frågeställningar arrangeras via det nätbaserade kursadministrativa programmet. För att underlätta behandlingen av kurslitteraturen så ingår en studiehandledning. I denna presenteras kurslitteraturen översiktligt. Där finns olika frågeställningar/problemställningar som kan vara utgångspunkter för bearbetning av litteraturen. Förutom den tid som används för att delta och samarbeta med andra online förväntas de studerande arbeta med självstudier enskilt eller i grupp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker såväl löpande under kursen som i slutet av kursen. En mer detaljerad information ges vid kursstart. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst 20 p (30 hp) godkända inom beteendevetenskapligt område, socialt arbete eller företagsekonomi alternativt minst tre års dokumenterad yrkeserfarenhet inom personalarbete, arbete med arbetsledande funktion eller fackligt arbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|