|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Interkulturell pedagogik, identitet och globalisering, grundkurs Pedagogía Intercultural, identidad y globalización, nivel inicial, 30hp |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande: - ha kunskap om vuxnas lärande och folkligt bildningsarbete i ett internationellt och interkulturellt perspektiv - ha ökat sin medvetenhet om hur globala processer inverkar på familj, skola, samhälle, arbetsliv och kulturliv - kunna analysera sin omvärld utifrån begreppen interkulturalitet, identitet och globalisering - ha förmågan att undersöka och reflektera över förutsättningar för interkulturellt bildningsarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduktion till interkulturell pedagogik, 15 hp. Bildningsarbete inom akademi och sociala rörelser som verktyg för kunskapande och folklig mobilisering utifrån skilda traditioner och i ett internationellt och interkulturellt perspektiv. Pedagogiska förhållningssätt i skilda kulturtraditioner med speciell fokusering på olika former för mångdimensionellt och interkulturellt lärande. Interkulturell kommunikation i ett pedagogiskt, didaktiskt och metodologiskt perspektiv med särskilt beaktande av makt- och hegemoniaspekter. Globaliseringsprocessen och dess inverkan på identitets• och kulturfrågor ur främst ett lokalt och etniskt perspektiv. Självständigt fördjupningsarbete 15 hp. Varje deltagare gör ett självständigt arbete som dokumenteras, presenteras och diskuteras i kursen. Vetenskap och forskning i interkulturell pedagogik |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehållet utgår från deltagarnas erfarenheter och bearbetas tematiskt. Kursen ges som distanskurs med återkommande seminarier i respektive land. Under och mellan seminarierna arbetar deltagarna i mindre grupper med självständiga litteratur- och fältstudier med upplevelse- och analysuppgifter. Vid seminarietillfällena förekommer föreläsningar, gruppövningar och enskild reflektion. I möjligaste mån tillvaratas folkliga kulturuttryck med viktigt interkulturellt innehåll. Stor vikt läggs vid komparativa studier genom samverkan mellan deltagare från skilda kulturella miljöer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av förelagda uppgifter individuellt och i grupp. Ett aktivt deltagande i seminarierna krävs. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|