|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunen som politisk arena, grundkurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - beskriva, diskutera och problematisera kommunen som politisk arena - beskriva, diskutera och redogöra för huvuddragen i teoribildningar kring kommunen som politisk arena - redogöra för teoretiska förklaringsmodeller och perspektiv på kommunal politik samt kunna jämföra och kritiskt granska dessa, - reflektera över kommunala politiska processer på grundläggande nivå - delta i seminariediskussioner och genomföra kortare muntliga presentationer samt ha utvecklat en viss förmåga till analytiskt och kritiskt resonemang såväl i muntlig som skriftlig framställning, |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om kommunen som politisk arena, såsom dess ide, gemenskap, organisation och institution samt dess rumsliga förankring. Genom kursen skall studenten förvärva förmåga och kunskap att perspektivövergripande belysa och tolka kommunala politiska praktiker. Kursen ger en grundläggande introduktion till det kommunalpolitiska studiet och kunskapsområdet och behandlar såväl demokratiska, organisatoriska, institutionella som rumsliga perspektiv. Under kursens gång granskas kritiskt, analyseras och problematiseras olika perspektiv, föreställningar och aktuella kommunalpolitiska processer. Genom de teoretiska och empiriska perspektiven utvecklas studentens förståelse för kommunen som samhällig företeelse kopplat till demokrati, makt och legitimitet. I kursen som helhet läggs stor tonvikt på kritiskt tänkande och diskussion. Under kursen arbetar studenterna aktivt med praktikfall som återkommande presenteras och diskuteras. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skriftlig examination samt aktivt deltagande vid seminarietillfällena. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|