|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samhälls- och vetenskapsteori, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna: - redogöra för centrala samhällsteoretiska frågor och vetenskapsteoretiska perspektiv; - kritiskt reflektera över relationen mellan samhällsteoretiska antaganden och vetenskapsteoretiska grunder; - självständigt argumentera för och använda samhällsteoretiska resonemang på forskningsproblem; - självständigt och kritiskt argumentera för och inta en vetenskapsteoretisk position; - kritiskt reflektera över forskningsetiska frågor med särskild relevans för samhällsvetare; - självständigt och analytiskt undersöka olika slags argumentation; - tillämpa kritisk analys, självständigt tänkande, vetenskaplig metod och hållbar argumentation för att sakligt beskriva, analytiskt förstå och förklara politik och samhälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar övergripande centrala samhälls- och vetenskapsteoretiska frågor och perspektiv. Särskilt utrymme ges samhällsteorier om förhållandet struktur-aktör, och om rationalitet, makt och genus. Vetenskapsteoretiskt ligger fokus på olika antaganden om hur vetenskaplig kunskap utvecklas, särskilt diskussionen mellan vetenskapssociologiska och vetenskapsteoretiska perspektiv. I kursen ingår också ett moment om relationen mellan vetenskap och värderingar, där kunskap om forskningsetik är en självklar del. Kursen bidrar till att utveckla samhälls- och vetenskapsteoretisk kunskap samt ge analytiska och problemlösande verktyg som är nödvändiga för att vara väl förberedd inför de sammansatta fenomen och problem som möter oss i en omvärld i snabb och ständig förändring. Kursen övergripande innehåll syftar därmed till att förstärka och utveckla förmågan att identifiera problem och kritiskt undersöka politik och samhälle, skriftligt såväl som muntligt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta aktivt med självstudier, enskilt eller i grupp. Kursen avslutas med en självständig övning i argumentationsanalys. Delar av undervisning och examination sker på engelska. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten examineras genom obligatoriska examinerande seminarier med muntlig presentation baserad på individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Delar av undervisning och examination sker på engelska. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Filosofie-/Politices kandidatexamen, 180 hp (eller motsvarande) med huvudområdet statsvetenskap, eller annat samhällsvetenskapligt ämne, exempelvis nationalekonomi, företagsekonomi, sociologi. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examensenheten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|