|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rörlighetens betydelse för att främja hälsa och lärande i arbetslivet, fortsättningskurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - problematisera rörlighetens betydelse i arbetslivet ur såväl ett samhälleligt, organisatoriskt som individuellt perspektiv, - granska olika aspekter på rörlighet i arbetslivet med tonvikt på rörlighetens betydelse för hälsa, lärande och kompetensutveckling, - diskutera och förmedla såväl teoretiskt som praktiskt hur hälsa, lärande och kompetensutveckling är beroende av varandra för ett hållbart och utvecklande arbetsliv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen problematiserar rörlighetens betydelse i arbetslivet ur såväl ett samhälleligt, organisatoriskt som individuellt perspektiv. Med rörlighet avses exempelvis rörlighet från arbetslöshet eller sjukskrivning till arbete, men även byte av arbete eller arbetsuppgifter inom och mellan organisationer. Särskild uppmärksamhet fästs i kursen vid rörlighetens betydelse för hälsa, lärande och kompetensutveckling, och hur dessa aspekter är ömsesidigt beroende av varandra för ett hållbart och utvecklande arbetsliv. I kursen betonas betydelsen av att diskutera rörlighet såväl teoretiskt som praktiskt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, självständigt arbete individuellt och i grupp, obligatoriska presentationer och aktivt deltagande i seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbete med självstudier, enskilt eller i grupp. Undervisningsspråk: Svenska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen sker muntligt och skriftligt, såväl individuellt som i grupp. Examinationen kan ske löpande under kurser eller i slutet av kursen. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst 20 p (30 hp) godkända inom samhälls- eller beteendevetenskapligt område (motsv) alternativt minst tre års dokumenterad yrkeserfarenhet inom personal- och/eller rehabiliterande arbete, arbete med arbetsledande funktion eller fackligt arbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|