|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sociologi 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - använda klassiska makrosociologiska teorier och begrepp, - använda klassiska och moderna mikrosociologiska teorier och begrepp, - redogöra för aktuella samhällsfenomen med utgångspunkt från i kursen presenterade teorier, - tolka vardagslivets strukturer och individers och gruppers kommunikation och samspel, - formulera en vetenskaplig studie med tonvikt på design, urvalsprocess och datainsamlingsteknik, - orientera sig om olika metodologiska och vetenskapsteoretiska skolbildningar, - individuellt skriftligt producera och vid seminarium försvara en mindre rapport inom ett av sociologins kunskaps- och tillämpningsområden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Makrosociologiska teorier I, 7,5 hp Inom delkursen behandlas grundläggande makrosociologisk teori och begreppsbildning med tonvikt på klassiska teorier och begrepp. I kursen används dessa teorier för att förstå aktuella samhällsproblem. Mikrosociologiska teorier I, 7,5 hp Inom delkursen behandlas grundläggande mikrosociologi med tonvikt på klassiska teorier men även moderna teorier och begrepp. I kursen används dessa teorier för att förstå vardagslivets strukturer och individers och gruppers kommunikation och samspel. Elementär sociologisk metod, 7,5 hp Inom delkursen introduceras den sociologiska forskningsprocessen med tonvikt på olika metodologiska och vetenskapsteoretiska perspektiv. Huvudvikten läggs vid elementär design, urvalsprocessser och datainsamlingsteknik. I delkursen ingår moment där den studerande praktiskt får pröva på olika vetenskapliga metoder. Specialkurs, 7,5 hp Inom delkursen ska den studerande individuellt skriftligt producera och muntligen försvara en mindre rapport inom ett av sociologins kunskaps- och tillämpningsområden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, självständigt arbete individuellt och i grupp, obligatoriska presentationer och aktivt deltagande i seminarier. Vidare ingår praktisk färdighetsträning i elementär vetenskaplig metod såväl muntligt som skriftligt. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationsformerna varierar beroende på uppläggning av de olika delkurserna. Förutom obligatoriska seminarier och inlämningsuppgifter förekommer såväl hemtentamen som salstentamen samt presentation och försvar av egen rapport samt opposition på annan rapport vid examinerande seminarium. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|