|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledning och strategiskt personalarbete 4, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna - redogöra för ett internationellt perspektiv på eget valt problemområde inom arbete och arbetsliv - analysera olika variabler i en internationell komparativ studie inom arbetslivsområdet - redogöra för vetenskapliga och metodologiska utgångspunkter för olika former av utvärderingar - analysera och kritiskt diskutera olika utvärderingsmodellers styrkor och svagheter - självständigt konstruera och försvara en utvärderingsdesign som följer upp, systematiserar och värderar en verksamhet eller arbetsorganisation - självständigt planera och genomföra en vetenskaplig studie inom ämnesområdet Human relations and development - samla in, analysera och sammanställa data i en egen undersökning - kritiskt granska, värdera, reflektera och diskutera egen och andras studier - skriftligt och muntligt presentera och försvara egen studie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internationellt perspektiv på arbete och arbetsliv, 7,5 hp (International Perspective on Work and Working Life) Delkursen behandlar arbete och arbetsliv ur ett internationellt perspektiv. Frågor om samhällsförändringars inverkan på utvecklingen av arbetsorganisationer och ledningssystem behandlas tillsammans med komparativa studier inom arbetslivet med fokus på klass, intersektionalitet, etnicitet och hälsa i en internationell kontext. Avancerad utvärderingsmetodik, 7,5 hp (Advanced Evaluation Methodology) I delkursen behandlas olika utvärderingsmodeller och tillämpningsområden tillsammans med frågor om metodologi, metodval och analysstrategier. Den studerande arbetar självständigt med att konstruera en utvärderingsdesign som följer upp, systematiserar och värderar en intervention inom offentlig eller privat verksamhet. Självständigt arbete, 15 hp (Thesis) Den studerande ska självständigt författa ett arbete och därvid utgå från vetenskaplig teoribildning och forskning samt välja modeller, tekniker och metoder. Det självständiga arbetet ska uppfylla de teoretiska, metodologiska, forskningsetiska och dispositionsmässiga krav som ställs på nivån. Det självständiga arbetet ska innehålla en kritisk diskussion över det egna arbetet samt följa de formalia som handledare och examinator anvisar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och självstudier. Det självständiga arbetet innefattar obligatoriska seminarier, grupphandledning samt enskild handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig presentation tillsammans med kritisk granskning. Det självständiga arbetet presenteras och försvaras vid ett examinerande seminarium. Den studerande ska kritiskt granska ett annat arbete samt aktivt delta i diskussionen av andra arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Ledning och strategiskt personalarbete grundkurs (30 hp) och fortsättningskurs (30 hp) och genomgången Ledning och strategiskt personalarbete fördjupningskurs med minst 22,5 hp godkända vari ska ingå en uppsats om 15 hp (motsv.). Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ansökan om kursbevis görs på följande hemsida: http://www.student.liu.se/examen/kursbevis?l=sv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|