|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sociologi 4, avancerad nivå, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - redogöra för den aktuella diskussionen av sociologiska teorier, särskilt om det postmoderna informationssamhället - självständigt analysera globaliseringens och informationsteknologins effekter på det svenska samhället - uppvisa teoretisk förståelse av de aktuella samhällsförändringarna utveckla ett forskningsproblem - uppvisa en fördjupad redogörelse för metodproblem med särskild relevans för den studerandes valda uppsatsprojekt - analysera sociologiska metodproblem i forskningsprocessen utifrån olika vetenskapsteoretiska perspektiv - utifrån ett valt problemområde, genomföra en studie där sociologisk teori och empiriska data används på ett självständigt sätt och där den personliga kritiska reflektionen sätts i centrum. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktuell teoridiskussion, 7,5 poäng (Current Theoretical Discourse in Sociology) Inom delkursen behandlas aktuella riktningar inom modern sociologisk teori. Den studerande ska självständigt relatera dessa riktningar till varandra och till empiriska forskningsresultat. Momentet ger möjlighet till fördjupad teoretisk problematisering av ett forskningsområde som är relevant för uppsatsarbetet. Sociologisk metod, 7,5 poäng (Advanced Research Methods) Den studerande ska fördjupa sina metodkunskaper inom ett område av relevans för det egna uppsatsarbetet. Metodvalet analyseras ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv med tonvikt på metoders roll i forsknings- processen. I kursen presenteras metodproblem och förslag till lösningar med exempel från den aktuella sociologiska forskningen. Uppsats, 15 poäng (Thesis) Huvudmomentet är att den studerande, utifrån ett valt problemområde, genomför en studie där sociologisk teori och empiriska data används på ett självständigt sätt. Den personliga kritiska reflektionen sätt i centrum. Uppsatsen ska uppfylla de teoretiska, metodiska och dispositionsmässiga krav som ställs på D-nivån. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, självständigt grupparbete utifrån både förelagda och egenhändigt formulerade diskussionsfrågor som utmynnar i skriftliga underlag som presenteras för gemensam diskussion vid obligatoriska seminarier. Vidare ska den studerande självständigt insamla data, eller kritiskt använda sekundärdata, och författa ett arbete baserat på dessa samt på relevant sociologisk teoretisk litteratur liksom aktuella forskningsrapporter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska diskussionsseminarier, presentation och diskussion av essäer i vilka under kursen inhämtade teori- och metodkunskaper redovisas. Uppsatsen presenteras och försvaras vid ett seminarium och den studerande ska opponera på annan uppsats samt aktivt delta vid minst två ytterligare uppsatsseminarier. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Sociologi 1 och 2 och genomgången Sociologi 3 med minst 15 p (22,5 hp) godkända vari skall ingå en uppsats om 10 p (15 hp) (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|