|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Välfärdssamhällets framväxt. Svensk ekonomisk historia, grundkurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - demonstrera en övergripande orientering över de viktigare drivkrafterna i utvecklingen och omvandlingen av den svenska ekonomin under 800 år, - använda en bred kunskap om de historiska skeendena och de drivkrafter som påverkat utvecklingen, - redogöra för jordbrukets omvandling, den tidiga industrialiseringen, 1800-talets ekonomiska liberalisering, industrisamhället6s genombrott, höjdpunkt och nedgång, mellankrigstidens kriser, tjänstesamhällets framväxt och den ”tredje industriella revolutionen”. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ger grundläggande kunskaper och förståelse av ekonomisk omvandling i Sverige. Kursen behandlar jordbrukets omvandling och industrialiseringen av landet, den liberala epoken under 1800-talet och framväxten av ett modern västerländsk demokrati. Särskild vikt läggs vid sambandet mellan entreprenörskap, finansiellt system, statlig politik och ekonomiskt tillväxt. Även valutasystemets framväxt och orsakerna till finansiella och industriella kriser behandlas ingående. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Under kursens gång bedrivs undervisning genom föreläsningar. Utöver detta hålls seminarier, gruppövningar, tillämpningsarbeten och inom ramen för studentens arbetsinsatser ingår förberedelse inför diskussioner och inläsning av kurslitteratur. Seminarier och tillämpningsarbeten är obligatoriska moment. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Delkurserna examineras separat genom salsskrivning och fortlöpande skriv- och gruppuppgifter, samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska moment. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|