|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3V(ärldsdelar): Afrika, Asien, Latinamerika, grundkurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - reflektera över grundläggande utvecklingsteorier, - redogöra för orsaker till varför flertalet av världens fattiga koncentreras i Afrika, Asien och Latinamerika, - beskriva och analysera, med fokus på fattigdom, tre världsdelars utvecklingsmöjligheter: Afrika, Asien och Latinamerika, - visa kännedom om vilken bäring miljö-, jämställdhets- och demokratifrågor har på den övergripande utvecklingsprocessen, - visa insikt i kulturens och religionens roll i dessa länders utvecklingssträvanden, - redogöra för de tre världsdelarnas och dess länders plats i globaliseringsprocessen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förutom en introduktion till utvecklingsteorier och teorier om fattigdom studeras följande frågor under kursens gång: - Föreslagna, tillämpade samt resultat av politiska, ekonomiska och sociala lösningar. - Miljö-, jämställdhets- och demokratifrågans plats i dessa lösningar. - Kulturens och religionens roll i dessa länders utvecklingssträvanden. - Dessa världsdelars och dess länders plats i globaliseringsprocessen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning består av föreläsningar som behandlar centrala begrepp, teorier och instrument, samt seminarier, där studenten i mindre grupper får möjlighet i) att öva på att presentera och granska olika författares och organisationers arbete, ii) att ventilera/opponera egna/andras studier och rapport baserade på en analys av ett land från 3-V(ärldsdelar) och iii) att utveckla sin seminarieteknik. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktivt och obligatoriskt deltagande vid seminarier. Författande av en rapport i form av grupparbete. Skriftlig salstentamen. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|