|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geografi fördjupningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - använda kunskaper om geografisk teori och ämnets idéutveckling, - visa fördjupade färdigheter i geografisk metod, - värdera och kritiskt granska vetenskapliga utsagor, - självständigt strukturera och genomföra en vetenskaplig undersökning och därvid samla in, analysera och presentera ett större material och redovisa arbetet i en uppsats, - redogöra för tillämpningar av geografiska teorier och metoder, exemplifierat med frågor kring vatten och regional utveckling i olika delar av världen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teori och metod 7,5 hp Allmän och geografisk vetenskapsteori samt geografisk vetenskapshistoria. Metoder och modeller för analys av rumsliga data och rumsliga strukturer. Regioner som vetenskapliga studieobjekt. Regionala och globala utvecklingsprocesser. Interregionala samband och beroenden. Vatten och regional utveckling 7,5 hp Vattenbehov, vattenförekomst och välståndsutveckling i globalt, nationellt, regionalt och lokalt perspektiv. Vattnets betydelse för miljö och hälsa. Vatten som maktfaktor. Modeller för styrning och kontroll av vattenanvändningen. Samordnad vattenadministration (EU-direktiv). Avrinningsområdesvisa analyser av mark-vattensamband. Uppsats 15 hp Ett större självständigt vetenskapligt arbete utifrån geografiska frågeställningar, teorier och metoder. Resultat redovisas i en uppsats som seminariebehandlas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar, handledning, och exkursioner. Samtliga seminarier och övningar är obligatoriska. Den studerande ska aktivt och under eget ansvar tillgodogöra sig innehållet i kurslitteraturen, fullgöra samtliga övningsuppgifter samt delta aktivt i seminarier. Med stöd av individuell handledning ska den studerande fullgöra ett större självständigt skriftligt arbete (uppsats). Den studerande ska försvara sitt eget arbete samt opponera på annan students arbete på ett uppsatsseminarium. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras löpande genom följande examinationsformer: hemtentamen, uppsatsseminarium samt deltagande i obligatoriska moment och fullgörande av därmed sammanhängande uppgifter. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Geografi grundkurs samt minst 15 p (22,5 hp) godkända, inkl uppsats 5 p (7,5 hp) på Geografi fortsättningskurs (eller motsvarande). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|