|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| iOS applicationsutveckling för iPhone och iPad, grundkurs, 8hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - utveckla enklare applikationer i programspråket Objective-C för operativsystemet iOS - använda de API som används i samband med utveckling av applikationer för iOS-baserade produkter - förklara och tillämpa designmönster som är tillämpliga på iOS-applikationer, t.ex. Model-View-Controller (MVC) - redogöra för skillnaderna mellan olika typer av applikationer i utvecklingsverktyget Xcode - förklara de begränsningar som mobila plattformar har, t.ex. i samband med gränssnittsutveckling. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Utveckling av applikationer för produkter baserade på iOS, t ex iPhone och iPad; Programspråket Objective-C; Utveckling för mobila produkter, t ex program som utnyttjar information från acceleometer, kamera; Designmönster, t ex Model-View Controller (MVC); Programmeringsmiljön Xcode, Interface Builder. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Under de ordinarie terminerna då kursen erbjuds, ges kursen i form av en distanskurs då hemsidan och kursforum utgör huvudkanaler för undervisningen och distribution av kursmaterial. Studenten förväntas ha tillgång till iOS-baserade produkter som Apples datorer och ev iPhone, iPad eller iPod. Då kursen erbjuds som sommarkurs kommer kursen ges som campuskurs bestående av en serie föreläsningar och handledda laborationer i en iMac-sal. Eftersom kursen baseras på iOS, är tillgång till en iPhone, iPad eller liknande produkter nödvändiga för genomförandet och redovisning av laborationerna och projektet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examinationen består av genomförandet av ett antal obligatoriska programmeringsuppgifter samt ett eget projekt. Uppgifterna redovisas muntligt eller skriftligt. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grundkurs i Objective-C-programmering eller minst 12hp inom programmering. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||