|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Språkteknologi, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna: - förklara innebörden av morfologisk, syntaktisk och semantisk analys och redogöra för minst två vanliga tekniker att bygga system för dessa syften. - tillämpa reguljära uttryck, enkel och utvidgad kontextfri grammatik, ngrammodeller, och transformationsbaserade modeller påigenkänning och analys av ord och meningar i konkreta textmaterial. - redogöra för olika problem i samband med automatisk textförståelse och förklara principerna för grundläggande algoritmer för igenkänning av sambandsled. - redogöra för de vanligaste arkitekturerna för språkteknologiska tillämpningssystem som översättningssystem, frågebesvarande system, dialogsystem, informationsutvinningssystem och bedöma svårighetsgrad och görbarhet av sådana system för olika ämnesområden och diskurstyper. - utvärdera algoritmer och system med avseende påkorrekthet, precision och recall. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kursens början anläggs ett helhetsperspektiv på språkkunnande och språkteknologi. Föreläsningarna därefter behandlar metoder för olika delproblem som ordanalys, lexikonorganisation, ordklassbestämning, syntaktisk parsning, semantisk analys, diskursanalys med användning av säväl regelbaserade metoder (formell grammatik och chart-parsning) som statistiska metoder (ngrammodeller). Parallellt diskuteras metoder för utvärdering och design av tillämpningssystem. I laborationskursen övas metoderna via implementerade system som ska anpassas eller utvidgas för att lösa konkreta problem. I det avslutande projektet fokuseras design och i viss män implementering av ett större tillämpningssystem där frågor om delkomponenternas integration i en större helhet aktualiseras. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen inleds med en serie föreläsningar som går igenom problemställningar och olika lösningstekniker, varav några övas i handledda laborationer. Kursen avslutas med ett större projekt som tränar studenternas analysförmåga och ger ytterligare möjlighet att tillämpa de metoder som omfattas i kursen. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En skriftlig tentamen om 4,5 poäng. En laborationskurs med projekt om 3 poäng. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MaC+ShA+SvB/Sv2B och EnB samt en introduktionskurs i Lingvistik motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|