|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Affärssystem för företag - tillämpning, struktur och process, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande skall efter genomgången kurs: - Förstå, beskriva, bedöma och reflektera över IT-baserade affärssystems (s.k. ERP-systems – integrerade programpaket) uppbyggnad, tillämpningsområden och systemens ömsesidiga påverkan på organisation och organisering, - Förstå, beskriva och diskutera analys, anskaffning, anpassning, implementering och effekter av affärssystem, - Kritiskt granska, problematisera och ta ställning till affärssystem som IT-artefakt i organisatoriska sammanhang, - Förstå och tillämpa och affärssystem genom att bland annat konfigurera kritiska funktioner och processer inom ett fiktivt företag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens huvudsakliga innehåll är: - Affärssystemens uppbyggnad och typiska egenskaper, - Affärssystem ur ett process- och produktperspektiv, - Affärssystem vs. standardsystem, - Affärssystems IS/IT-arkitektur – olika struktureringsprinciper för moduler/komponenter, - Anskaffning av affärssystem – principer, aktörer och roller, - Olika roller för affärssystem vid organisering, - Affärssystem, implementationsprojekt och organisatoriska nätverk, - Ramverk för utvärdering av affärssystem, - Konfigurering av kritiska funktioner och processer i ett företag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, seminarier, gruppövningar och handledning. Till arbetsinsatsen hör att förbereda sig för föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning genom inläsning av litteratur och i förekommande fall att granska andra kursdeltagares rapporter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skriftlig examination som är löpande. Individuellt framställd PM, parvis framställd PM och laborationer. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30 p (45 hp) inom datavetenskap, informatik/systemvetenskap, kognitionsvetenskap eller motsvarande ämnen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|