|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledning av hälso- och välfärdsorganisationer 2, fortsättningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - beskriva en egen vald organisations kontext och dess inre strukturer och processer, - formulera en utvecklingsplan för eget ledarskap i relation till vald organisation, - tillämpa grundläggande kunskaper inom kvalitets- och ekonomistyrning, - redogöra för forskningsprocessens grundläggande principer, - designa mindre studier med utgångspunkt från såväl kvantitativa som kvalitativa frågeställningar, - genomföra en mindre projekt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisationsteoretiska perspektiv, 7,5 hp Kursen behandlar modeller för omvärldsanalys och analys av organisationers strukturer och processer. Utifrån olika teoretiska perspektiv granskas befintliga organisationer. Ledarskapsteorier och modeller för utveckling av ledarskap behandlas. Samspelet mellan ledarskap och organisationens situation diskuteras. Kvalitets- och ekonomistyrning i vård och omsorg, 7,5 hp Grundläggande begrepp inom kvalitetsutveckling och kvalitetsstyrning behandlas. I kursen behandlas också ekonomisystemets funktion och principer, produktivitet, effektivitet, mätmetoder samt olika budgetsystem och system för budgetuppföljning. Vetenskaplig metod I, 7,5 hp I kursen behandlas urvalsmetodik, statistiska grundbegrepp, deskriptiv statistik, presentation av resultat och kvalitetskriterier, samt forskningsprocessens logik vid kvantitativa metodansatser. Projekt, 7,5 hp Utarbetande av projektplan som innehåller litteraturöversikt och problemformulering följs av problemprecisering och konstruktion av instrument för insamling av data. Efter datainsamlingen genomförs bearbetning, analys och sammanställning av data som redovisas skriftligt i en rapport. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förutom att delta i föreläsningar och läsa litteratur ska den studerande delta i grupparbeten och, enskilt eller i grupp, genomföra förelagda seminarieuppgifter samt genomföra ett mindre projektarbete. Den studerande ska även granska övriga kursdeltagares grupparbeten, seminarieuppgifter och projektarbeten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationsformen varierar beroende på innehåll och uppläggning av de olika delkurserna. Examination sker fortlöpande antingen via salstentamen, hemtentamen eller via försvar och opposition av grupparbeten och förelagda uppgifter vid obligatoriska seminarier. Även projektarbetet försvaras vid obligatoriskt seminarium samtidigt som opposition sker på annat projektarbete. Vissa kursmoment innehåller obligatoriska inlämningsuppgifter. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Ledning av hälso- och välfärdsorganisationer 1 med minst 15 p (22,5 hp) godkända (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|