|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledning av hälso- och välfärdsorganisationer 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - identifiera aktuella samhällsproblem inom hälso- och välfärdsområdet, - redogöra muntligt och skriftlig för grundläggande organsations- och ledarskapsteori, - tillämpa grundläggande hälsoekonomisk teoribildning, - tillämpa grundläggande organisations- och beteendevetenskaplig teori i urvals- och rekryteringsprocesser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktuella samhällsproblem och olika välfärdspolitiska perspektiv/system, 7,5 hp I kursen behandlas aktuella samhällsproblem inom hälso- och välfärdsområdet. Problemen analyseras med utgångspunkt från olika välfärdspolitiska perspektiv/system med särskilt fokus på lednings- och organisationsfrågor. Ledning och organisering av hälso- och välfärdssystem I, 7,5 hp Kursen behandlar grundläggande organisationsteori och dess utveckling och tillämpningar inom hälso- och välfärdssystem. Arbetslivets historiska utveckling med betoning på den psykosociala arbetsmiljön avhandlas. Särskilt betonas ledningsproblematik och utveckling av ledningsmodeller. Hälsoekonomi, 7,5 hp Kursen innehåller grundläggande hälsoekonomisk teoribildning och centrala begrepp. Vidare behandlas kostnadseffektiv resursallokering i hälso- och sjukvården, efterfrågan på hälso- och sjukvård, utbud/produktion av hälso- och sjukvård, hälsoekonomiska utvärderingsmetoder samt kritisk granskning av hälsoekonomiska utvärderingar. Personal- och kompetensförsörjning, 7,5 hp Strategier för personal- och kompetensförsörjning med ett beteendevetenskapligt perspektiv behandlas. Här betonas särskilt relationen mellan verksamhetens omvärld och dess uppgift vid bedömning och urval av personal. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förutom att delta i föreläsningar och läsa litteratur ska den studerande delta i grupparbeten och, enskilt eller i grupp, genomföra förelagda seminarieuppgifter samt granska kurskamraters grupparbeten och seminarieuppgifter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationsformen varierar beroende på innehåll och upplägg av de olika delkurserna. Examination sker fortlöpande antingen via salstentamen, hemtentamen eller via försvar och opposition av grupparbeten och förelagda uppgifter vid obligatoriska seminarier. Vissa kursmoment innehåller obligatoriska inlämningsuppgifter. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|