|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sustainable Business - an environmental perspective, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - identifiera, förklara och tillämpa centrala begrepp för ekologisk hållbarhet, naturresursförvaltning och miljöproblem - analysera samband mellan ekologisk hållbarhet och hållbar affärsverksamhet ur ett ledningsperspektiv - identifiera mönster och problem i skärningen näringsliv och hållbarhet, utveckla rimliga förklaringar, föreslå möjliga lösningar och reflektera över resultaten av vidtagna åtgärder - kritiskt analysera och integrera kunskap genom läsning, diskussioner och projektarbete samt uttrycka den i tal och skrift. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbar utveckling är ett växande problem för företag över hela världen. Resursanvändning i produktionen och påverkan på ekologisk hållbarhet utgör utmaningar, men också möjligheter, för privat företagande. För att integrera tänkande kring effektiv resurshantering i företagets strategi och inse potentialen i clean tech-lösningar, behöver chefer en grundläggande kunskap om området naturresurser, ekologisk hållbarhet och hur dessa korrelerar till gröna affärsmodeller, företagens varumärken och CSR-arbete. I den här kursen kommer vi därför att använda det interdisciplinära forsknings- och utbildningsområdet miljövetenskap som en språngbräda för att utforska ekologiska utmaningar och möjligheter för privata företag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är utformad för att uppmuntra ett aktivt deltagande och studenterna deltar i olika former av interaktiva lärandesituationer. De pedagogiska formerna för detta är - interaktiva litteraturseminarier, kompletterade med individuell läsning för att lägga teoretisk grund, introducera studenterna till forskningsområdena, och ge underlag för diskussion - workshops där studenterna kommer att diskutera och tillämpa vad de lärt sig under projektarbete, litteraturseminarier och föreläsningar, för att öva sin förmåga att analysera situationer och presentera rimliga och relevanta lösningar på ekologiska utmaningar för en hållbar affärsverksamhet - textskrivande utifrån seminarier, föreläsningar och diskussioner. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. Undervisningsspråk: engelska |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen kommer att examineras genom ett antal övningar som är utspridda under hela kursen. - Projektarbete - Aktivt deltagande i obligatoriska moment - Individuell skriftlig examination Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst två år (120 hp) i grundutbildningen, varav minst 60 högskolepoäng i företagsekonomi (eller motsvarande). Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B / Engelska 6. Undantag från svenska B. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|