|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledarskap och förändringsarbete, fördjupningskurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledarskap handlar i hög grad om förhållningssätt och medvetenhet. Förändringar är en speciell situation som ställer höga krav på ledarens sätt att agera, på dennes medvetenhet om och förståelse för det egna och andras agerande. Efter slutförd kurs ska den studerande - kunna använda en terminologi för att beskriva och diskutera ledarskap, - kunna identifiera och analysera hur ledarskap uttrycks i olika sammanhang, - visa ett kritiskt förhållningssätt till ledarskap och hur det utövas i olika situationer, - vara förberedd på att kunna agera som ledare i en framtida yrkesroll, och - kunna vara delprojektledare i praktiskt förändringsarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inledningsvis analyseras relevanta teorier och begrepp varefter dessa tillämpas. Vidare studeras aktivt förändringsarbete både på en praktisk tillämpad nivå och på en mera reflekterande nivå. Kursen behandlar i huvudsak följande områden: - ledarskap och grupp - ledarskapets betydelse för och påverkan på gruppdynamiken i organisationer, - ledarskap och kommunikation - att leda samtal med fokus på presentation och dramaturgi, - ledarskap och förändring - att bereda väg för och leda förändringsprocesser i organisationer, - ledarskap som social konstruktion och genus, - ledarskap i krissituationer där ledarskap i konflikt-, kris- och stressituationer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Under kursen tillämpas problem- och upplevelseorienterad pedagogik. Det betyder att den studerande kommer att använda egna erfarenheter som utgångspunkt för att formulera problem och analysera dessa inom ramen för kursen. Undervisningen består av föreläsningar, övningar och seminarier. Ett internat ingår. Undervisningsspråk: Svenska. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom grupp- och individuella uppgifter. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Företagsekonomi 1, 20 p (30 hp) samt genomgången Företagsekonomi 2 med minst 15 p (22,5 hp) godkända, inkl delkursen Samhällsvetenskaplig metod (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|