|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomi och miljö, grundkurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens syfte är att den studerande mot bakgrund av nationalekonomisk och företagsekonomisk teori ska tillägna sig grundläggande kunskaper om sambanden mellan ekonomi och miljö. Efter avslutad kurs ska den studerande kunna redogöra för - hur ekonomiska förhållanden orsakar miljöproblem, - på vilket sätt miljöproblem är samhällsekonomiskt problem, - vilka ekonomisk-politiska styrmedel som kan användas och - hur företag påverkas och utvecklar strategier för miljöanpassning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomi och företagande skapar miljöproblem men kan samtidigt bidra till att lösa miljöproblem. I vilken utsträckning det ena överväger det andra beror på de förutsättningar som gäller för produktionen och konsumtionen. Förutsättningarna är emellertid svårfångade eftersom människor, ekonomi, företagande och miljö samspelar inom de ramar som själva samspelet ger. I kursen fokuseras ekonomin som en del av miljön och analysmetoder som nationalekonomisk och företagsekonomisk teori presenteras och används i detta sammanhang. Miljöstrategi samt ledarskap, resursallokering i en marknadsekonomi, de allmänna tillgångarnas tragedi, privata rättigheter, välfärdsbegreppet och välfärdsteori, ekonomiska styrmedel, tillväxt och samhällsekonomiska kalkyler med betoning på miljö studeras. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, handledning och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen sker dels skriftligt i form av inlämningsuppgifter, dels muntligt i seminarieform. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|