|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Företagsekonomi 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - använda kunskaper om grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller, - använda kunskaper om hur organisationers verksamhet finansieras, organiseras, styrs och marknadsförs, - använda kunskaper om hur ekonomisk verksamhet kan beskrivas och mätas, - självständigt identifiera, strukturera, analysera och kommunicera företagsekonomiska frågeställningar som är nödvändiga för fortsatta studier och/eller arbetsuppgifter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisation och beteende, 7,5 hp Delkursen är en introduktion till olika organisationsteoretiska perspektiv som har bidragit till att öka förståelsen av organiserad effektiv verksamhet. Vidare behandlas organisationsfenomen som grupprocesser och ledarskap. Avsikten är att ge grundläggande färdigheter i att analysera, förstå och dra slutsatser om verkligt organiserande. Externredovisning, 7,5 hp Externredovisning handlar om hur företagets ekonomiska verksamhet beskrivs för de externa intressenter och balansräkningen, resultaträkningen och kassaflödesanalysen är de centrala redovisningsrapporterna. Kursen syfte är att ge goda kunskaper vad gäller redovisningens begrepp, samband och logik. Därtill har kursen syftet att ge goda färdigheter vad gäller redovisningens teknik, dvs att hantera löpande bokföring och att upprätta bokslut. Kalkylering och budgetering, 7,5 hp Delkursen behandlar information och rutiner som berör interna intressenter i organisationen. Avsikten är att skapa goda kunskaper vad gäller olika former av kalkyleringsmetoder, kopplingen mellan intern och extern redovisning samt budgeteringens roll i ekonomisystemet. Marknadsföring, 7,5 hp Delkursen behandlar områden som marknadsstruktur, konkurrens, distributionsförhållanden samt köparbeteende. I kursen behandlas även marknadsundersökningar och marknadsplanering. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, handledning och seminarier. Självstudier ingår som ett nödvändigt komplement till undervisningen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker i form av tentamen i slutet av varje avsnitt eller i form av projektarbeten eller i båda dessa former. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
samt särskild behörighet D.4.1 (Ma C + Sh A). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|