|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praktisk filosofi 2, fortsättningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna; - redogöra för fördjupade kunskaper i moralfilosofi, - redogöra för fördjupade kunskaper i något klassiskt arbete och om de problem som aktualiseras i detta, - redogöra för kunskaper om teorier och problem inom det samhällsfilosofiska området - demonstrera fördjupade eller breddade kunskaper inom något av den praktiska filosofins områden utanför moralfilosofin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moralfilosofi, 10 HP Moral Philosophy I delkursen behandlas centrala arbeten och teorier i 1900-talets moralfilosofiska diskussion. Studierna riktar in sig mot såväl värdeteoretiska frågor som frågor som rör normativa etiska system - främst utilitarismen. Den praktiska filosofins klassiker, 5 HP A Classic in Practical Philosophy I delkursen arbetar man med ett centralt klassiskt moralfilosofiskt arbete och ger det ett ingående studium med hjälp av kvalificerade kommentatorer. Samhällsfilosofi, 7,5 HP Social Philosophy I delkursen skaffar sig studenten förtrogenhet med ståndpunkter och teorier, främst rörande social rättvisa, som varit centrala i diskussionen från mitten av 1900-talet. Valfri specialisering, 7,5 HP I delkursen ägnar man sig åt något av den praktiska filosofins områden utanför moralfilosofin. Studierna kan ges samma inriktning som i Grundkursen i praktisk filosofi och därmed bjuda tillfälle till djupare studier i ett område. Alternativt kan en annan inriktning väljas, så att studenten därmed får tillfälle att bredda sina kunskaper. Information om aktuella valmöjligheter ges inför varje kurstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier. Den studerande förväntas vid seminarier självständigt referera och kommentera olika textavsnitt. Den studerande ska sammanställa skriftliga rapporter samt författa en mindre uppsats. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker genom muntlig eller skriftlig prövning och genom uppgifter som redovisas i samband med undervisning. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp från Praktisk filosofi, grundkurs. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|