| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Praktisk filosofi 2, fortsättningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande kunna; - redogöra för fördjupade kunskaper i moralfilosofi, - redogöra för fördjupade kunskaper i något klassiskt arbete och om de problem som aktualiseras i detta, - redogöra för kunskaper om teorier och problem inom det samhällsfilosofiska området - demonstrera fördjupade eller breddade kunskaper inom något av den praktiska filosofins områden utanför moralfilosofin. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Moralfilosofi, 10 HP Moral Philosophy I delkursen behandlas centrala arbeten och teorier i 1900-talets moralfilosofiska diskussion. Studierna riktar in sig mot såväl värdeteoretiska frågor som frågor som rör normativa etiska system - främst utilitarismen. Den praktiska filosofins klassiker, 5 HP A Classic in Practical Philosophy I delkursen arbetar man med ett centralt klassiskt moralfilosofiskt arbete och ger det ett ingående studium med hjälp av kvalificerade kommentatorer. Samhällsfilosofi, 7,5 HP Social Philosophy I delkursen skaffar sig studenten förtrogenhet med ståndpunkter och teorier, främst rörande social rättvisa, som varit centrala i diskussionen från mitten av 1900-talet. Valfri specialisering, 7,5 HP I delkursen ägnar man sig åt något av den praktiska filosofins områden utanför moralfilosofin. Studierna kan ges samma inriktning som i Grundkursen i praktisk filosofi och därmed bjuda tillfälle till djupare studier i ett område. Alternativt kan en annan inriktning väljas, så att studenten därmed får tillfälle att bredda sina kunskaper. Information om aktuella valmöjligheter ges inför varje kurstillfälle. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier. Den studerande förväntas vid seminarier självständigt referera och kommentera olika textavsnitt. Den studerande ska sammanställa skriftliga rapporter samt författa en mindre uppsats. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination sker genom muntlig eller skriftlig prövning och genom uppgifter som redovisas i samband med undervisning. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp från Praktisk filosofi, grundkurs. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||