|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Litteraturvetenskap 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs skall studenten - visa förståelse för litteraturteorins grundfrågor och demonstrera grundläggande kunskaper om de traditionella litteraturvetenskapliga metoderna att studera skönlitteraturen, - ha grundläggande historiska kunskaper om skönlitteraturens samhälleliga förutsättningar och funktioner, - på ett grundläggande sätt kunna analysera och tolka i olika perspektiv, inklusive i ett medvetet genusperspektiv, skönlitterära texter från skilda tider, - kunna redogöra för den västerländska litteraturens utveckling från äldsta tid till idag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Delkurs 1: Litteraturvetenskapliga teorier och metoder I, 6 hp Theories and Methods of Literary Criticism I Delkursen utgör en introduktion till litteraturvetenskapen som historisk och estetisk disciplin, och orienterar i de traditionella litteraturvetenskapliga metoderna samt i olika tiders grundläggande litteraturuppfattningar. Delkurs 2: Litteratur och samhälle, 6 hp Literature and Society Delkursen utgör en introduktion till litteratursociologin och en historisk orientering i skönlitteraturens skiftande förutsättningar och funktioner i västerlandet, samt behandlar centrala begrepp som ”genus”, ”litteraturhistoria” och ”den litterära kanon”. Delkurs 3: Litteraturvetenskaplig textanalys, 6 hp Literary Textual Analysis Delkursen ges parallellt med delkurserna Den äldre litteraturens historia och Den moderna litteraturens historia och utgör övningar i litteraturvetenskaplig textanalys, inklusive metrikens grunder. Delkurs 4: Den äldre litteraturens historia, 6 hp The History of Earlier Literature Delkursen ger en översikt över de viktigaste perioderna, strömningarna, skolbildningarna och genrerna i den västerländska litteraturhistorien från äldsta tid till och med 1600-talet. Delkurs 5: Den moderna litteraturens historia, 6 hp The History of Modern Literature Delkursen ger en översikt över de viktigaste perioderna, strömningarna, skolbildningarna och genrerna i den västerländska litteraturhistorien från och med 1700-talet till idag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga och skriftliga övningsuppgifter, samt förutsätter goda förberedelser i form av självstudier. Seminarier, gruppövningar och övningsuppgifter är obligatoriska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Delkurserna examineras separat genom salsskrivningar, hemskrivningar och/eller fortlöpande skriv- och gruppuppgifter, samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska moment. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
samt SvB/Sv2B + EnB |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||