|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svenska språket 3, Nordiska språk i ett modernt perspektiv, fördjupningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna − redogöra för begreppet tillämpad språkvetenskap, − beskriva den tillämpade språkvetenskapens problem och möjligheter, − redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp, − beskriva olika metoder för insamling och analys av data i syfte att besvara språkvetenskapliga frågeställningar, − argumentera för och emot val av metoder för att besvara en specifik frågeställning, − presentera resultaten av en individuellt genomförd empirisk undersökning i form av en språkligt korrekt uppsats författad i överensstämmelse med gängse vetenskapliga normer, − kritiskt granska ett vetenskapligt arbete, − redogöra för svenskans grannspråk: de nordiska språken och de officiella minoritetsspråken, − med god precision jämföra svenskan med några av svenskans grannspråk med avseende på alfabet och lexikon samt fonetiska, grammatiska och pragmatiska aspekter, − redogöra för väsentliga begrepp inom flerspråkighet och språkkontakt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduktion i tillämpad språkvetenskap I denna delkurs introduceras studenten i begreppet tillämpad språkvetenskap och ger exempel på hur språkvetenskapliga metoder och frågeställningar kan vara relevanta ur ett samhällsperspektiv. Delkursen behandlar på vilka sätt och i vilka sammanhang en språkvetares kunskaper kan komma till nytta i samhället. Språkvetenskaplig metod Teoretisk och praktisk grund för arbete med olika språkvetenskapliga metoder för insamling och analys av data som kan besvara frågeställningar av olika karaktär. Insamling och analys diskuteras med utgångspunkt i vilken typ av data som bäst kan besvara en viss frågeställning. Grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp introduceras. Studenten ges också möjlighet att fördjupa sig inom den typ av metod som kan komma till användning i uppsatsarbetet. Uppsatskurs I denna delkurs väljer studenten ett språkvetenskapligt område och genomför en empirisk studie utifrån en väl avgränsad frågeställning. I kursen ingår både att göra undersökningen och att författa en uppsats om de resultat som framkommer. Denna uppsats granskas och diskuteras vid ett seminarium, där författaren också ger respons på en annan students uppsats (opposition). Språk i Norden I denna delkurs ska studenten inhämta kunskap om svenskans grannspråk: de nordiska språken och deras gemensamma band, de språk som räknas som officiella svenska minoritetsspråk liksom om språkkontakt med invandrarspråk. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga och skriftliga övningsuppgifter, vilket förutsätter goda förberedelser i form av självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Delkurserna examineras genom skriftlig hemtentamen samt muntliga och skriftliga redovisningar. Uppsatsen läggs fram vid ett seminarium, då respektive respondent också ska opponera på en annan students uppsats. Övrig information om examinationens form och innehåll finns i kursens studiehandledning. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs 30 hp godkänt på Svenska språket 1: Det moderna språksamhället samt genomgången Svenska språket 2: Språksamhällets utveckling, 30 hp - med minst 22 hp godkända inklusive Språkvetenskaplig litteraturstudie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ansökan om kursbevis görs på följande hemsida: http://www.student.liu.se/examen/kursbevis?l=sv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|