|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svenska språket och samhället, grundkurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter slutförd kurs ska den studerande kunna - redogöra för det svenska språkets uttrycksmöjligheter, både i skrift och i muntlig framställning, särskilt med avseende på språkliga situationer relevanta för arbetslivet, - demonstrera kunskaper om språkliga och formella krav vid skrivande av akademiska arbeten inom svensk högskola, - visa kännedom om svensk arbetsmarknad med betoning på arbetsmarknadspolitik, arbetsrätt och svenska arbetsvillkor, - definiera ett antal grundläggande begrepp relevanta för arbetsmarknaden, - beskriva vissa grundläggande samhällförhållanden inom kursens område, - diskutera kring något av samhällsförhållandena inom kursens område, - visa förtrogenhet med villkor och förhållanden inom något yrkesområde i Sverige. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den samhällsvetenskapliga delen av kursen innehåller moment som arbetsmarknadens struktur, rörlighetsfrämjande åtgärder, sysselsättningsskapande åtgärder samt skyddslagstiftning i arbetslivet. Den språkliga delen omfattar färdighetsövningar i svenskt uttal och grammatik. Egen textproduktion inriktas mot bl.a. redogörelser, rapporter, curriculum vitae och yrkesanalys. Dessutom diskuteras kunskapssyn, kunskapsbearbetning och arbetsformer vid svenska universitet och högskolor. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, studiebesök, seminarier samt basgruppsarbete. Den studerande förväntas även arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker fortlöpande och genom aktivt deltagande i basgruppsarbete och seminarier. Kursen avslutas med skriftlig och muntlig tentamen. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
samt att den sökande skall ha annat modersmål än svenska samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige inkluderande godkända kunskaper i svenska (SvB/Sv 2B eller motsv, t ex godkänt TISUS) samt godkända kunskaper i engelska (Engelska A eller motsvarande.). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|