|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ORD-kurs 1. Ortnamn, runor, dialekter. Ortnamn, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - redogöra för huvudprinciperna för ortnamns bildning och funktion - beskriva grunderna för klassificering av ortnamn (naturnamn, bebyggelsenamn etc.) - redogöra för de viktigaste svenska ortnamnstyperna, deras geografiska spridning, förmodade ålder och betydelse - självständigt tillämpa principerna för namntolkning - översiktligt belysa ett landskaps (en bygds) kulturhistoriska utveckling på grundval av ortnamnsskicket. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen omfattar studiet av ortnamn i ett nordiskt kulturlandskapsperspektiv under fortlöpande jämförelser med omvärlden. I ett första moment presenteras terminologi, nödvändiga språkvetenskapliga grundbegrepp, vissa språkhistoriskt betydelfulla ljudutvecklingar samt hjälpmedel av olika slag. De viktigaste typbildande ortnamnselementen (-hem, -inge, -stad - by osv.) studeras, liksom ett urval enskilda ortnamn, där tolkningarna är av metodiskt intresse eller viktiga från andra synpunkter. Principerna för ortnamnstolkning lärs in med målet att deltagarna självständigt skall kunna tillämpa dem. Kunskaperna befästs i övningar i analys av namnmiljöer i teori och praktik. Särskild vikt fästs vid ortnamnens förankring i ett föränderligt kulturlandskap. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förutom föreläsningar/lektioner och självständiga studier av kurslitteratur förekommer fältexkursioner till intressanta namnmiljöer i närområdet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hemtentamen Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|