|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svenska språket 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - redogöra för svenska språkets grammatik och ordbildning, - göra en grammatisk analys av enklare texter, - demonstrera goda teoretiska kunskaper om stil och uppbyggnad i olika texttyper, - tillämpa olika metoder för textanalys, - bedöma och värdera texter ur ett normativt perspektiv, - skriva en språkligt korrekt sakprosetext, - hålla kortare muntliga anföranden i enlighet med grundläggande krav på adekvat struktur och kroppsspråk samt kunna bedöma andra talares muntliga presentationer, - uppvisa god kännedom om svenskans socialt betingade variation i ett nutida och interkulturellt perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen innehåller svenska grammatik, textanalys, studier av språkliga normer, skriftlig och muntlig framställning samt språksociologi. Delkurser Grammatik (7,5 hp) behandlar den nusvenska grammatikens elementa samt grundläggande ordbildning och betydelselära. Textanalys (9 hp) omfattar stilteori och stilistik samt analys och värdering av texter. Språkliga normer diskuteras. Skriftlig och muntlig framställning (6 hp) utgörs av praktiska övningar i talande och skrivande. Språksociologi (7,5 hp) innehåller studier av språkbrukets sociala och kontextbetingade variation. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schemalagda aktiviteter är föreläsningar/lektioner, seminarier och gruppövningar. Förutom självständiga studier av kurslitteratur ingår grupparbeten utanför schemalagd tid. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De olika delkurserna examineras enligt följande: Grammatik: salsskrivning Textanalys: hemskrivning och analysuppgifter Skriftlig och muntlig framställning: muntliga och skriftliga presentationer Språksociologi: hemskrivning och analysuppgifter Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Områdesbehörighet 2 (aktuellt språk steg 3 och EngB). Dispens ges för aktuellt språk steg 3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|