|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spanska 2, fortsättningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - demonstrera fördjupade grammatiska kunskaper och ökad språkfärdighet i tal och skrift, - redogöra för det spanska språkets utveckling i världen, - visa utvecklad förmåga att såväl muntligt som skriftligt diskutera spanskspråkig litteratur från olika epoker samt kultur- och samhällsförhållanden i spanskspråkiga länder, - arbeta självständigt och tillämpa ett kritiskt förhållningssätt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är organiserad i form av fem moduler om 7,5 högskolepoäng varav tre är obligatoriska (Spansk grammatik och språkvetenskap, Spanskspråkig skönlitteratur och litteraturhistoria, Spansk språkfärdighet) och en fjärde modul väljs av studenten (Kultur och samhälle i Spanien eller Kultur och samhälle i Latinamerika). Kursen innehåller följande huvudmoment: Spansk grammatik och språkvetenskap Fördjupade studier i spansk grammatik med tillämpningsövningar, övningar i skriftlig framställning samt översättning. Dessutom studeras grunddragen i spanska språkets utveckling. Nutida sociala och regionala aspekter på språket uppmärksammas. Allmänlingvistiska problemställningar behandlas. Spanskspråkig skönlitteratur och litteraturhistoria Studium av representativa verk från 1500-talet till våra dagar med tyngdpunkt på den moderna litteraturen. Dessutom innehåller delkursen en översikt över de spanskspråkiga ländernas litteraturhistoria efter år 1900 sedd ur ett allmänkulturellt perspektiv. Spanskspråkig språkfärdighet Övningar i muntlig och skriftlig presentation samt självständigt arbete med en mindre forskningsuppgift. Kultur och samhälle i Spanien Valda områden av spanskt kultur- och samhällsliv baserade på sakprosa (ca 400 sidor ) och informations- och kommunikationsteknologiska medier. Dessutom ingår skriftliga övningar och muntliga presentationer. Kultur och samhälle i Latinamerika Valda områden av latinamerikanskt kultur- och samhällsliv baserade på sakprosa och informations- och kommunikationsteknologiska medier. Dessutom ingår skriftliga övningar och muntliga presentationer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Flera av kursens olika delmoment löper parallellt under kursens gång. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar, där återkoppling sker i muntlig och skriftlig form. Den studerande förväntas även arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga redovisningar samt avslutande muntliga och skriftliga tentamina. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Spanska 1 med minst 15 hp godkända (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|