|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spanska 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - förklara och använda grammatiska och fonetiska grundbegrepp, - redogöra för systematiska grammatiska och fonologiska skillnader och likheter mellan spanska och svenska, - på spanska uttrycka sig sammanhängande och med ett adekvat ordförråd i tal och skrift både om vardagliga och mera komplicerade ämnen utan störande grammatik- och uttalsfel, - förstå och återge relevant information på talad standardspanska, - interagera på spanska i olika kommunikativa sammanhang, - på spanska läsa olika typer av skrivna texter med ökande svårighetsgrad såväl språkligt som innehållsmässigt och återge det huvudsakliga innehållet i dessa, - producera olika texttyper anpassade till olika syften och mottagare, - visa grundläggande kunskaper om, samt på spanska diskutera och analysera, spanskspråkig litteratur utifrån språkliga, litterära och kulturella aspekter, - redogöra för grunddragen i Spaniens samhällsstruktur, både ur ett historiskt och ett samtida perspektiv, - identifiera och diskutera likheter och skillnader i levnadsförhållanden och umgängesformer i Sverige och Spanien. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av fyra moduler: Grundläggande språkkunskaper Systematisk genomgång av allmän och spansk grammatik samt genomgång av grunderna i spanska språkets fonetik och uttal. Litteratur och skriftlig produktion Läsning och analys av modern spanskspråkig litterär text samt egen skriftlig produktion. Kultur och samhälle i Spanien Valda områden av spanskt kultur- och samhällsliv behandlas med utgångspunkt i sakprosa och informations- och kommunikationsteknologiska medier. Tematisk modul Denna modul är organiserad kring ett tema, som kan ändras från termin till termin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsformer är föreläsningar, aktivt deltagande i lärstödjande seminarier, grupparbeten, skriftliga och muntliga övningar samt självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning. Examination sker individuellt. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spansk Steg 3, områdeskurser enligt områdesbehörighet 2 och En B. Dispens ges för En B. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examensenheten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|