|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spanska 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna - demonstrera både muntligt och skriftligt goda kunskaper om och förståelse av olika aspekter av det spanska språket: ordförråd, uttal, fonetik, grammatiska strukturer och idiomatiska uttryck i olika stilistiska kontexter, - visa grundläggande kunskaper om spanskspråkig litteratur och kunna analysera och diskutera denna, - redovisa för huvuddragen i de spansktalande ländernas samhällsstrukturer, historia, geografi och kulturer, - arbeta självständigt och tillämpa ett kritiskt arbets- och förhållningssätt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är organiserad i form av fem moduler om 7,5 högskolepoäng varav tre är obligatoriska (Grundläggande språkkunskaper, Litteratur och Skriftlig Produktion samt Muntlig Språkfärdighet) och en fjärde modul väljs av studenten (Kultur och samhälle i Spanien eller Kultur och samhälle i Latinamerika). Kursen innehåller följande huvudmoment: Grundläggande språkkunskaper Systematisk genomgång av allmän och spansk grammatik med tillämpningsövningar. Muntlig språkfärdighet Systematisk genomgång av grunderna i spansk fonetik och uttal. Dessutom ingår genomgång av presentationsteknik samt övningar i muntlig presentation. Litteratur och skriftlig produktion Läsning och analys av ca 1200 sidor spanskspråkig modern litterär text. Dessutom ingår seminariediskussioner och övningar i skriftlig produktion. Kultur och samhälle i Spanien Valda områden av spanskt kultur- och samhällsliv baserade på sakprosa (ca 400 sidor ) och informations- och kommunikationsteknologiska medier. Dessutom ingår skriftliga övningar och muntliga presentationer. Kultur och samhälle i Latinamerika Valda områden av latinamerikanskt kultur- och samhällsliv baserade på sakprosa och informations- och kommunikationsteknologiska medier. Dessutom ingår skriftliga övningar och muntliga presentationer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten förväntas aktivt och konstruktivt delta i diskussioner/seminarier. Flera av kursens olika delmoment löper parallellt under kursens gång. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar, där återkoppling sker i muntlig och skriftlig form. Den studerande förväntas även arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Löpande examination sker genom aktivt och obligatoriskt deltagande i seminarier. Dessutom ingår inlämningsuppgifter, skriftlig och muntlig examination i varierande former, samt avslutande skriftliga och muntliga prov. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Standardbehörighet C.2 (Sv B/Sv2 B + lägst Sp C-språk, kurs B alt Sp steg 3) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|